Wat is influencer marketing? Dat is één van de geheime wapens van social media marketing! Het draait allemaal om die populaire influencers die jouw merk in de spotlight zetten bij hun trouwe volgers. Of toch niet? Denk aan authentieke shoutouts met een persoonlijke touch – het is alsof je beste vriend je aanbeveelt! Maar werkt dit voor alle bedrijven en markten?

Authenticiteit in Influencer Marketing

In een wereld waar sociale media een dominante rol spelen in marketingstrategieën, is het belang van authenticiteit in influencer marketing niet te onderschatten. Voor MKB-bedrijven, die vaak op zoek zijn naar kosteneffectieve en impactvolle manieren om hun merk te promoten, kan de juiste influencer een gamechanger zijn.

Maar hoe weegt het belang van authenticiteit in dit proces, en wat zijn de voor- en nadelen?

Waarom authenticiteit héél belangrijk is in je marketing

Influencers zijn meer dan alleen reclameborden; ze zijn vertrouwde stemmen binnen hun kringen en volgers. Meerdere onderzoeken tonen aan dat aanbevelingen van influencers hebben geleid tot conversie. 80% van consumenten geeft aan dat ze wel eens iets gekocht hebben na een online aanbeveling van een influencer. Volgers geloven in hun oprechtheid eerlijke reviews. Wanneer een influencer een product of dienst op een authentieke manier presenteert, voelt de aanbeveling natuurlijker en betrouwbaarder. Dit kan daarom leiden tot hogere betrokkenheid en betere conversieratio’s voor MKB-bedrijven.

 

Waar moet je op letten?

Natuurlijk kan influencer marketing, of het nu op micro of macro schaal is, de nodige voordelen en nadelen met zich meebrengen. Authenticiteit is in een tijd waar merkbeleving zó ontzettend belangrijk is om het gepersonaliseerde aspect van marketing te behouden, van ongekende waarde. De voordelen van goede influencer marketing zijn:

  • Je bouwt vertrouwen op: authentieke promoties helpen bij het opbouwen van vertrouwen tussen je merk en je doelgroep
  • Je bereik is veel gerichter: influencers kunnen specifieke niche publieken bereiken binnen hun netwerk. Hierdoor komt je boodschap gegarandeerd terecht bij jouw relevante doelgroep.
  • Je merk-imago wordt opgekrikt: de manier waarop gebruikers en consumenten jouw merk zien wordt verbeterd. Je merk-imago is cruciaal voor het opbouwen van een band met je doelgroep.

Een influencer kan dus een flinke boost geven aan je reputatie, ofwel merk-imago. Dit kan uiteraard heel fijn uitpakken, maar dit moet je wel zorgvuldig uitzoeken. Niet altijd is er een goede match met je doelgroep of dienst. Overweeg dus altijd of influencer marketing bij jouw merk past én of je de juiste influencer binnen bereik hebt. De volgende nadelen zijn kunnen hierbij komen kijken:

  • Mismatch: het kiezen een verkeerde influencer kan leiden tot een mismatch en daarmee een breuk op de reputatie van je merk
  • Over-saturatie: als jouw gebruikers verdwaald raken in een jungle van influencers en eindeloze betaalde sponsorships kan dit ervoor zorgen dat je boodschap minder effectiet wordt overgebracht.
  • ROI nog niet zichtbaar: het kan soms even duren voordat je de vruchten kan plukken van jouw investering in influencer marketing. Je return-of-investment is een belangrijke graadmeter, maar met een beetje geduld kom je een heel eind!

“ People can break through the noise. People trust people. Influence is about relationships. ” TY Heath

Authenticiteit

Social media is cruciaal in influencer marketing. Dit kanaal is de juiste plek voor interactie met je gebruiker. Platforms als Instagram en TikTok bieden influencers een podium om hun verhalen te delen en met hun gebruikers te communiceren. Voor MKB-bedrijven biedt dit kansen om deel te nemen aan deze gesprekken met de doelgroep. De manier waarop deze gesprekken tot stand komen zijn oprecht en relevant. Je denkt namelijk vanuit de doelgroep, en niet vanuit jezelf. Authenticiteit in je merkbeleving is belangrijk in een wereld vol met marketingruis. Hoe jij je onderscheidt van andere merken is ook de reden waarom je doelgroep bij jóu terecht komt en niet bij je concurrent.